Employer branding – jak dbać o markę pracodawcy

8 czerwca, 2021

Praca szuka człowieka – to popularne obecnie hasło, które nie wzięło się znikąd. Sformułowanie powstało na bazie obserwacji rozwijającego się rynku pracy i rozszerzającej się ciągle liście dostępnych ofert. Ich duża liczba spowodowała, że o pracownika nie jest już tak łatwo, ponieważ kandydaci mają możliwość przebierania w propozycjach i szukania propozycji najbardziej im odpowiadających. To właśnie dlatego tak istotne są działania w obszarze employer brandingu. Dzięki nim zadbasz o wizerunek firmy i stworzysz atrakcyjną markę pracodawcy, a co za tym idzie, przyciągniesz do siebie najbardziej wartościowe jednostki. Przeczytaj i dowiedz się, o czym należy pamiętać.

Co to jest employer branding?

Employer branding to nic innego jak budowanie marki pracodawcy. Employer branding obejmuje więc działania firmy, które mają na celu kreowanie wizerunku organizacji atrakcyjnej dla potencjalnych pracowników, a także dla osób już zatrudnionych. Warto pamiętać, że wszelkie działania wizerunkowe powinny być skonsolidowane, wiarygodne i wzajemnie się uzupełniające, ponieważ nie ma nic ważniejszego niż spójność. Postępowanie, które pomoże stworzyć pozytywny obraz firmy, przełoży się na większe zadowolenie podwładnych i ich wydajność, przyciągnie wykwalifikowanych kandydatów na wolne stanowiska i pozwoli podejmować bardziej korzystne współprace z partnerami biznesowymi. Przede wszystkim zaowocuje jednak zainteresowaniem i dobrą opinią samych konsumentów czy usługobiorców.

Profesjonalny mechanizm rekrutacyjny

Mówi się, żeby nie oceniać książki po okładce. I mimo że każdy chociaż raz słyszał to powiedzenie, nadal zdecydowana większość społeczeństwa kieruje się automatycznie pojawiającymi się odczuciami i pierwszym wrażeniem. Nie ma w tym nic dziwnego – tak działa ludzka psychika. W ten sposób wyrabiamy sobie zdanie na temat innych osób, ale także opinię o przedmiotach, rozwiązaniach i markach. Biorąc tę wiedzę pod uwagę, należy stwierdzić, że dla przedsiębiorstwa przysłowiową okładką będzie rozmowa kwalifikacyjna dla pracownika. To właśnie tu kandydat po raz pierwszy zetknie się z mechanizmami działającymi w firmie i bardzo szybko wyrobi sobie zdanie. Dlatego też niezmiernie ważne jest zatroszczenie się o przemyślane i profesjonalne procedowanie działań rekrutacyjnych.

Potencjalny podwładny już na samym początku powinien zobaczyć, że ma do czynienia z firmą nowoczesną, dobrze zorganizowaną, w której pracują osoby kompetentne i znające się na swoim fachu. Dzięki temu pragnienie rekrutowanego o pracy w Twojej firmie zintensyfikuje się, a zatrudnienie traktowane będzie jako sukces i przełoży się na jego motywację i wydajność. Jeśli zaniedbasz tę sferę, możesz się spodziewać, że większość kandydatów poważnie zastanowi się, czy chce pracować w takiej organizacji lub od razu zrezygnuje, co przez dużą różnorodność na rynku pracy i szeroką dostępność ofert jest bardzo prawdopodobne.

Dogodne warunki pracy dla zatrudnionych

Podstawą kreowania pozytywnej marki pracodawcy jest zapewnienie zatrudnionym dobrych warunków pracy. Mowa tu o profesjonalnym utrzymaniu porządku, nowoczesnym, ergonomicznym i funkcjonalnym wyposażeniu, przemyślanym i estetycznym zagospodarowaniu przestrzeni czy stworzeniu stref relaksu. Wszystkie te aspekty przekładają się na sposób, w jaki firma jest oceniana. Istotne jest przestrzeganie wszelkich zasad BHP oraz zapisów dotyczących praw osób zatrudnionych. Dla młodych osób coraz ważniejsze stają się także wartości prezentowane przez przedsiębiorstwo, integracja grup, szeroko rozumiana kultura organizacji i poczucie misji. To bardzo ważne, żeby podwładni czuli się częścią firmy, angażowali się w jej rozwój i cenili środowisko, w którym przebywają na co dzień. Employer branding to także nienaganne przestrzeganie wewnętrznych procedur, reagowanie na ich łamanie i wysokie uznanie dla wartości etyki w codziennej pracy.

Jeśli będziesz lekceważyć powszechnie respektowane normy lub zaniedbywać swoje obowiązki, musisz liczyć się z zaistnieniem sytuacji, w której decydującą rolę odegra marketing szeptany. Niezadowoleni pracownicy z pewnością podzielą się swoimi zmartwieniami z bliskimi czy znajomymi, a tego typu informacje błyskawicznie się rozejdą. W efekcie bardzo szybko marka Twojej firmy, jako dobrego pracodawcy, padnie, a Ty staniesz się niewiarygodny.

Reputacja i obecność w przestrzeni publicznej

Employer branding dzieli się na działania wewnątrz organizacji i czynności skierowane do podmiotów zewnętrznych. Wyróżnić można tu komunikację z klientem, a więc wszelkie działania związane z obsługą konsumentów, a także realizację zaawansowanych zadań z zakresu marketingu, reklamy, a przede wszystkim public relations skupionego na budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z otoczeniem. Dzięki kreowaniu pozytywnego obrazu organizacji w przestrzeni publicznej, medialnej czy internetowej możliwe staje się też bardziej efektywne dbanie o markę firmy jako świetnego pracodawcy. Jeśli uda Ci się zbudować renomę, automatycznie przełoży się to na postrzeganie przedsiębiorstwa jako podmiotu atrakcyjnego, dla którego chce się pracować.

Działalność CSR

CSR – Corporate Social Responsibility – to hasło w polskim tłumaczeniu oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu. Co to jest? Pod pojęciem kryją się wszelkie działania firm i organizacji, które na celu mają szeroko pojmowaną aktywność na rzecz rozwoju społeczeństwa, relacji firmy z obywatelami, ochronę środowiska i popularyzację cenionych wartości. Firma angażująca się w tego typu działania wysyła jasny sygnał, pokazując, że jest podmiotem wartościowym, który ma na celu nie tylko czysto ekonomiczne aspekty i zysk.

Działalność CSR uwarunkowana jest specyfiką i obszarem działalności przedsiębiorstwa. Mowa tu na przykład o realizowaniu kampanii społecznych, akcjach charytatywnych, inicjatywach proekologicznych. Podejmowanie takiej aktywności stanowi o wysokim poziomie konkurencyjności na rynku i pozwala na bardzo skuteczne budowanie wizerunku marki odpowiedzialnej i atrakcyjnej dla potencjalnych pracobiorców, którzy identyfikują się z prezentowanymi wzorcami.