Rekrutacja w dobie pandemii. Jak starać się o zatrudnienie w kryzysowych czasach?

22 czerwca, 2021

Jeśli szukasz obecnie pracy, to jest więcej niż pewne, że wiele ofert, na które trafisz, będzie miało zaznaczoną opcję rekrutacji zdalnej. Taka sytuacja jest podyktowana przede wszystkim pandemią koronawirusa, ale sądzimy, że i tak kwestią czasu było, że ten model prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych stanie się dominujący. Dobrze jest zatem wiedzieć, na czym polega specyfika rekrutacji online i jak się do takich spotkań najlepiej przygotować.

Wyjątkowe czasy wymagają wyjątkowych rozwiązań

W ostatnim czasie słowo „pandemia” było odmieniane przez wszystkie przypadki. Ogólnoświatowe zmagania z koronawirusem odbiły się na każdej dziedzinie ludzkiego funkcjonowania, w tym także na życiu zawodowym. Sytuacja na rynku pracy stała się trudna i skomplikowana. W niektórych sektorach miejsc pracy ubyło, ale inne dziedziny gospodarki przeżywały prawdziwy rozkwit i zapotrzebowanie na nowych pracowników wzrosło. Aby móc pozyskiwać wartościowych kandydatów do pracy, konieczne było prowadzenie rekrutacji w sposób bezpieczny i spełniający wymogi dostosowane do specyfiki tych wyjątkowych czasów.

Rekrutacja online stała się standardem

O ile w czasach przed pandemicznych rozmowy kwalifikacyjne prowadzone zdalnie stanowiły wyłącznie alternatywę dla standardowej rekrutacji, o tyle w okresie, w którym cały świat walczy z wirusem COVID-19, rekrutacja zdalna wydaje się jedyną możliwą i bezpieczną opcją. Wiele wskazuje na to, że ten model prowadzenia procesu rekrutacyjnego ma przyszłość i nawet kiedy możliwe stanie się znowu organizowanie bezpośrednich spotkań, to wielu headhunterów i osób poszukujących zatrudniania będzie skłaniało się w stronę wykorzystywania możliwości Internetu. Dlaczego? Bo jest to po prostu wygodniejsze, generuje mniejsze koszty i pozwala na sprawniejsze i szybsze wypełnienie formalności. Kandydaci nie muszą przemierzać niekiedy setek kilometrów, by móc stawić się na trwające relatywnie krótko spotkanie. Poza tym rozmowy prowadzone za pośrednictwem komunikatorów internetowych są mniej stresujące, co może mieć bardzo pozytywny wpływ na ich przebieg. Gdy człowiek mniej się denerwuje, jest w stanie lepiej się zaprezentować i swobodniej opowiadać o swoich atutach, doświadczeniu i umiejętnościach. Korzystanie z narzędzi online do pozyskiwania nowych osób do pracy jest zasadne szczególnie w tych przypadkach, gdy i sama oferta dotyczy pracy zdalnej. Z drugiej strony rekrutacja prowadzona  w pełni online jest bardzo dużym ułatwieniem dla działów HR, którym odchodzi wiele obowiązków związanych z organizacją spotkań.

Jak przebiega rekrutacja online?

W wielu elementach proces rekrutacji online jest zbieżny z tradycyjnym. Wszystko zaczyna się od zamieszczenia przez pracodawcę ogłoszenia na portalach branżowych. Następnie, przez określony czas, rekruterzy czekają na aplikacje kandydatów, by w dalszej kolejności – po przeanalizowaniu zgłoszeń – zaprosić wybrane osoby do dalszego etapu. Zazwyczaj ten pierwszy kontakt ma formę wiadomości e-mail lub telefonu. Później pozostaje przesłanie osobom ubiegającym się o pracę zadań rekrutacyjnych do wykonania w domu. Finalnym etapem jest zorganizowanie wideorozmowy, podczas której kandydat otrzymuje feedback odnośnie zrealizowanego przez niego zadania. Jest to także najlepszy czas na to, by rozwiać wszystkie wątpliwości dotyczące samego stanowiska – dopytać o zakres obowiązków, ustalić zasady współpracy, negocjować wynagrodzenie itd.

Jak przygotować się do spotkania?

Tak naprawdę zasady obowiązujące podczas rekrutacji zdalnej nie różnią się właściwie niczym od tych, do których stosować się należy podczas tradycyjnych rozmów „face to face”. Jeśli chodzi o spotkanie odbywające się online, to jedyną różnicę stanowi to, że kandydat także musi zadbać o jego techniczną stronę. Koniecznie należy sprawdzić jakość połączenia internetowego. Bardzo dobrze jest także wykonać próbną rozmowę (np. ze znajomym lub z kimś z rodziny) za pośrednictwem komunikatora wskazanego przez pracodawcę. Pozwoli to uniknąć problemów i niepotrzebnych nerwów, gdy przyjdzie pora na oficjalne negocjacje.

Sprawnie funkcjonujący system rekrutacyjny pomaga szybko znaleźć najlepszych kandydatów do pracy. W naszej firmie posiadamy starannie opracowane procedury, umożliwiające nam efektywne działanie w tym aspekcie. Dysponujemy także wszelkimi niezbędnymi narzędziami, dzięki którym żadne techniczne trudności nie staną nam na przeszkodzie podczas prowadzenia rozmów rekrutacyjnych. Chętnie się tą wiedzą i umiejętnościami podzielimy.

KontaktAsistwork
Asistwork to agencja pracy tymczasowej, która pomaga dotrzeć do kandydatów w 18 lokalizacjach w Polsce.
Nasze biuraGdzie nas znajdziesz?
https://asistwork.pl/wp-content/uploads/2021/06/mapa-konturowa-asist.png
Warszawa
Poznań
Katowice
Wrocław
Zielona Góra
Skontaktuj się z namiZnajdziemy rozwiązanie
Jesteśmy firmą z doświadczeniem, od 8 lat tworzymy Polski rynek. Pomagamy kandydatom w budowaniu ich kariery, a klientom w znalezieniu odpowiedniego pracownika.

© 2014 – 2021 Asistwork