Jak rozwijać umiejętności miękkie?

11 stycznia, 2022

W dzisiejszych czasach obecny rynek pracy cechuje się nieustannymi zmianami. Coraz rzadziej spotyka się osoby, które całą karierę zawodową są zatrudnione tylko w jednej firmie bądź przedsiębiorstwie. Ciągłe rotacje wymuszają w pewnym stopniu stały rozwój i poszerzanie swoich kompetencji. Do jednych z najbardziej cenionych przez pracodawców zdolności bez wątpienia zalicza się umiejętności miękkie. W dalszej części artykułu doradzamy, jak zaliczać progres w tym aspekcie.

Umiejętności miękkie to oczko w głowie pracodawcy

Ten rodzaj umiejętności dotyczy głównie bezpośrednich kontaktów międzyludzkich. Posiadanie zdolności interpersonalnych znacznie pomaga w relacjach z innymi osobami. Zdecydowana większość firm i przedsiębiorstw nie może funkcjonować bez klientów, a to wymaga podejmowania specjalnych działań. Mowa tu o między innymi prawidłowych zachowaniach wśród ludzi, bezproblemowym prowadzeniu dyskusji, czy organizowaniu pracy całej grupy.

Umiejętności miękkie powinni posiadać zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, ponieważ komunikacja jest istotna na każdym szczeblu kariery. Co więcej, właśnie brak tego typu zdolności często uniemożliwia rozpoczęcie drogi zawodowej. W wielu ogłoszeniach o pracę można znaleźć informację, iż jest to niezbędny warunek do ewentualnego zatrudnienia. Nic więc dziwnego, że agencja pracy szuka osób spełniających te kryteria.

Częste przebywanie wśród ludzi

Posiadanie wiedzy teoretycznej jest niezwykle ważne, ale wraz z nią należy trenować również zdolności praktyczne. Jak to robić w przypadku rozwoju umiejętności miękkich? Przede wszystkim warto zadbać o częsty kontakt z ludźmi. Przebywanie w ich towarzystwie poszerza horyzonty oraz stawia człowieka w różnych sytuacjach. To prawdopodobnie najlepsza metoda treningu tego typu umiejętności. To szczególnie istotne ze względu na fakt, że w trakcie kariery zawodowej spotyka się wielu ludzi. Dlatego agencja pracy często rekomenduje pracowników posiadających zdolność naturalnego zachowywania się w różnorakich sytuacjach.

Skorzystaj ze specjalistycznych szkoleń

W każdej dziedzinie związanej z biznesem warto pobierać wiedzę od najlepszych w swoim fachu. Z tego względu świetnym pomysłem jest skorzystanie ze szkoleń z zakresu poszerzania zdolności miękkich. Profesjonaliści znają wiele metod mających na celu kształtowanie umiejętności społecznych i interpersonalnych. Jedna z najpopularniejszych technik to odgrywanie ról. Dzięki temu ćwiczeniu można wczuć się w różne role i nabyć cennego doświadczenia. Co więcej, wszystko odbywa się pod okiem wysokiej klasy specjalisty, który obserwuje postępy i zawsze służy pomocą.

Czytaj książki i poradniki

Żeby korzystać z wiedzy ekspertów, można również czytać książki. Na rynku znajdziesz mnóstwo pozycji literackich, w których znajdziesz takie tematy przewodnie jak relacje międzyludzkie, komunikacja, praca w zespole, czy asertywność. Właśnie rozwój na tych płaszczyznach to Twój cel do osiągnięcia. Pamiętaj, że umiejętności miękkie wielokrotnie mają kluczowe znaczenie podczas etapu rekrutacji pracowników. Pracodawcy zwracają szczególną uwagę na ten właśnie aspekt. Zdają sobie sprawę z faktu, że od tego czynnika w dużej mierze zależy ewentualny sukces firmy. W ogłoszeniach o pracę wyraźnie o tym informują.

Autorzy poradników w swoich tekstach kładą ogromny nacisk na kwestie zawodowe. Dzięki temu możesz w krótkim czasie poczynić spore postępy. Warto, abyś rozwijał się także w zakresie psychologii emocjonalnej i społecznej, gdyż te elementy również mają znaczenie w kontekście wzrostu umiejętności miękkich. Oprócz tego zwróć jeszcze uwagę na inne kompetencje przyszłości, o których przeczytasz w tym artykule.

Podsumowanie – umiejętności miękkie to klucz przy wyborze pracownika

Każdy pracownik powinien zadbać o rozwój swoich umiejętności miękkich. Metod jest mnóstwo – literatura, kursy, szkolenia, czy po prostu wyciąganie wniosków z codziennego życia oraz regularne przebywanie w towarzystwie różnych osób. Pracodawcy bardzo doceniają osoby, które potrafią radzić sobie z komunikacją międzyludzką, zarządzaniem grupą, a także organizacją działań i zdolnością prowadzenia dialogu. Rekrutacja pracowników polega na szukaniu ludzi wyróżniających się takimi właśnie cechami.