Kompetencje przyszłości, które warto rozwijać

25 marca, 2024

Rozwój zawodowy wymaga perspektywicznego myślenia – trzeba zastanawiać się nie tylko nad najbliższymi miesiącami czy latami, ale też patrzeć w dalszej perspektywie. Dynamiczne zmiany technologiczne i społeczne wpływają na rynek pracy. W przyszłości wiele zawodów zaniknie lub przejdzie głęboką przemianę. Już dziś przygotuj się na te wyzwania, nabywając kompetencje, które będą kluczowe na etapie rekrutacji.

1. Automatyzacja i algorytmizacja 

Pojęcie „sztucznej inteligencji” przestało kojarzyć się z książkami i filmami science-fiction, ale na dobre wpisało się w krajobraz współczesności, nie wspominając o przewidywanym rozwoju technologicznym w perspektywie kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu lat. Automatyzacja procesów czy funkcjonowanie algorytmów determinują sposób, w jaki działają firmy – od mikroprzedsiębiorstw, po duże zakłady przemysłowe i korporacje. Jeśli myślisz o poszukiwaniach pracy w przyszłości, zainteresuj się tematyką szeroko pojętej AI i odkryj możliwości, jakie niesie ze sobą automatyzacja, szczególnie w obrębie Twojego aktualnego lub wymarzonego zawodu.

2. Obsługa e-commerce

Handel przenosi się do Sieci – dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce i na świecie jest faktem. Według analiz PwC, w ciągu najbliższych 5 lat, do 2026 r., wartość brutto polskiego e-handlu wyniesie 162 mld zł. Obsługa sklepów internetowych i platform sprzedażowych czy marketing internetowy już teraz stanowią pożądane umiejętności, a w przyszłości będzie to wręcz podstawa funkcjonowania w świecie handlu. Dlatego warto nabywać i rozwijać kompetencje umożliwiające skuteczną e-sprzedaż.

3. Myślenie projektowe

Istotnym trendem, który w przyszłości będzie się nasilał, jest elastyczna praca w ramach projektów. W wielu przedsiębiorstwach już teraz odchodzi się od indywidualnie przydzielanych i realizowanych zadań – część z nich trzeba po prostu wykonać grupowo. Nie każdy potrafi przestawić się na ten tryb pracy – to umiejętność, która wymaga ciągłego rozwoju i udoskonalania. Nawet jeżeli teraz wydaje Ci się, że nie umiesz i nie lubisz pracować z innymi, daj sobie szansę, otwórz się taki model wykonywania obowiązków. Wraz z nabieraniem kolejnych doświadczeń zauważysz różnicę w podejściu i myśleniu. A to się ceni i będzie ceniło jeszcze bardziej.

4. Wielozadaniowość

Dynamiczne przekształcenia na rynku pracy, zmiany technologiczne i inne czynniki wymuszają i będą wymuszać bardziej elastyczny, złożony model pracy niż do tej pory. Do kompetencji przyszłości należy więc zaliczyć multitasking – wielozadaniowość. Jest to zdolność, która pozwala skutecznie wydajnie i skutecznie realizować kilka zadań w jednym czasie. Dzięki takiej umiejętności łatwiej zaadaptować się do zmian czy sytuacji kryzysowych, gdy pojawiają się dodatkowe obowiązki i okoliczności.

5. Komunikacja interpersonalna

Kompetencje wchodzące w szeroki zakres komunikacji interpersonalnej są wręcz kluczowe, aby odnosić sukcesy na rynku pracy przyszłości. Pogłębiający się proces globalizacji sprawia, że o każdym zawodzie bardziej niż kiedykolwiek trzeba mówić w kontekście społecznym. Praca z przedstawicielami różnych kultur to tylko jeden z wielu przykładów na to, dlaczego warto doskonalić relacje międzyludzkie. To, co mówimy (i jak mówimy), ma ogromne znaczenie. Do tego należy doliczyć sprawność w poruszaniu się w przestrzeni cyfrowej, internetowej. Korzystanie z mediów społecznościowych, komunikatorów czy aplikacji jest coraz częściej koniecznością. Trzeba umieć się zaprezentować, przedstawić swoje racje, perswadować. Wszelkie tendencje wskazują na to, że w przyszłości komunikowanie interpersonalne będzie jeszcze ważniejszym aspektem branym pod uwagę w procesie rekrutacji niż dzisiaj.

Jak i w jakim kierunku warto się rozwijać?

Nie ma jednej, uniwersalnej porady na temat pracy przyszłości, którą mogliby zastosować wszyscy ludzie na świecie. Każdy z nas ma określone predyspozycje, marzenia, plany czy doświadczenia. Wciąż warto dążyć do realizacji celów, nawet jeśli dane przedsięwzięcie zawodowe wydaje się mało realne lub odległe, niedostępne. Sukces niejednokrotnie wynika z przekroczenia granic. Aby obrać właściwy, bezpieczny, satysfakcjonujący kierunek, śledź rynek pracy, czytaj branżowe portale i raporty, obserwuj i analizuj trendy. Skoro jednym ze sposobów na przekwalifikowanie i rozpoczęcie nowej zawodowej przygody jest udział w kursach, bądź na bieżąco z ofertami firm szkoleniowych. Te najlepsze najszybciej wychwytują trendy i umożliwiają profesjonalny rozwój w danej dziedzinie.

Jeśli dziś rozpoczniesz naukę w obszarze sztucznej inteligencji czy analizy dużych danych (big data), jutro będziesz czerpać z tego profity, ponieważ dla większości społeczeństwa są to wciąż tematy niejasne czy zbyt specjalistyczne, żeby skutecznie konkurować na rynku pracy przyszłości. Należy jednak pamiętać, że cały świat nie będzie skupiony wokół szeroko pojętego IT i wciąż będą potrzebne inne kompetencje, związane z tradycyjnymi lub nowymi potrzebami konsumentów. Pewne jest to, że nie należy stać w miejscu ani angażować się w projekty zawodowe, które nie mają perspektyw rozwoju i wszystko wskazuje na ich stopniowe wygaszanie.