Jeszcze kilka lat temu niewiele osób miało możliwość pracy z domu i była ona przeznaczona głównie dla osób na stanowiskach kierowniczych. Dziś, między innymi przez pandemię koronawirusa, praca zdalna stała się standardem dla wielu ludzi. Jak w takim przypadku zarządzać zespołem zdalnym? Jakich błędów się wystrzegać?
Jak zarządzać zespołem zdalnym w czasie kolejnych fal koronawirusa?
Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawiła, że w wielu branżach konieczne było wprowadzenie radykalnych zmian w funkcjonowaniu struktur przedsiębiorstw. Jedną z nich jest praca w trybie home office, która wymusiła na pracownikach dostosowanie się do nowego sposobu wykonywania swoich obowiązków. Ma to także wpływ na zarządzanie zespołem, który nierzadko rozsiany jest po całej Polsce.
Zdalne zarządzanie zespołem może nieść ze sobą zarówno wiele korzyści, jak i problemów. Istnieje jednak skuteczne metody na zminimalizowanie lub usunięcie trudności związanych z zarządzaniem teamem. Świadomość problemów, które wynikają z pracy zdalnej pozwala je rozwiązać oraz wprowadzić odpowiednie zmiany. Prawidłowe zarządzanie zespołem rozproszonym może być jeszcze efektywniejsze bez względu na to, w jakim miejscu znajdują się pracownicy.
Zarządzanie zespołem w pracy zdalnej i jego korzyści
Praca zdalna daje ogromne możliwości pod warunkiem, że potrafi się odpowiednio kontrolować jej przebieg w firmie. Dzięki umiejętnością zarządzania zespołem w sposób zdalny pojawia się możliwość zatrudniania pracowników praktycznie z całego świata. Jest to szansa na to, aby rekrutować najlepszych specjalistów w branży. Ponadto koszty prowadzenia takiej działalności także drastycznie maleją, ponieważ nie ma potrzeby wynajmowania biura do tego, aby firma mogła funkcjonować.
Osoby, które pracują w systemie home office często osiągają lepsze wyniki, a to z kolei przekłada się na wyższą efektywność całego zespołu. Pracownicy nie tracą czasu na to, aby dojechać do pracy, więc mogą więcej czasu przeznaczyć na realizację swoich zadań. Dla niektórych niewątpliwie dużą zaletą będzie fakt, że praca zdalna minimalizuje problemy spóźnień i ogranicza czas spędzony na zwolnieniu.
To wszystkie dzieje się przy naprawdę niewielkich kosztach inwestycyjnych. Dla pracodawców jest to dobre rozwiązanie, jednak forma pracy zdalnej budzi również pewne kontrowersje. Obawy, jakie pojawiają się w związku z przejściem na pracę zdalną całego zespoły, pojawiają się u przedsiębiorców zwykle z powodu ograniczonego zaufania do pracowników i ograniczonych możliwości ich kontroli.
Bardzo często pojawiają się także głosy, że firma, która w pełni pracuje zdalnie ma problemy z integracją. Członkowie zespołu zdalnego praktycznie nie mają możliwości spotkania się twarzą w twarz. Można temu jednak zapobiec, wdrażając odpowiednie procesy do pracy zespołu i szkolenia. Wymuszone pandemią COVID-19 przejście na tryb home office wymaga również zmiany nastawienia. Zarządzanie zespołem zdalnym to jedno z najtrudniejszych zadań, jakie czeka szefostwo.
Odpowiednia komunikacja w pracy zdalnej – jak o nią zadbać?
Podstawą zarządzania zespołem w pracy zdalnej jest dobra komunikacja i przekazywanie informacji na bieżąco pomiędzy pracownikami. Informowanie współpracowników o tym, co aktualnie się dzieje w firmie pozwala uniknąć niepotrzebnych błędów i nieporozumień. Wszystkie ogłoszenia dotyczące projektów powinny być przekazywane na bieżąco w zespole. Dlatego też bardzo dobrym rozwiązaniem jest ustalenie jednego kanału komunikacji, aby podnieść efektywność pracy. Dzięki temu każdy będzie miał dostęp do tego, jakie są cele firmy i będzie mógł sprawdzić swoją rolę w procesie ich realizacji. Kanały komunikacji dopasowuje się najczęściej do charakteru przekazywanych informacji. Służą do tego różne narzędzia, jak wideokonferencje, poczta e-mail, czy komunikatory.
Dobrym rozwiązaniem jest regularne prowadzenie spotkań na odległość, dzięki którym zespół będzie miał szansę lepiej się poznać. Pomocny może się okazać także kanał do nieformalnych dyskusji, a od czasu do czasu można zorganizować warsztaty wraz z integracją zespołu. Wysoki poziom zaufania do siebie pracowników pozwoli także na lepszą koordynację pracy i zwiększenie motywacji w zespole, co przełoży się na jego efektywność w pracy i uniknięcie błędów w przyszłości. Istotna jest także jasna organizacja czasu pracy i ustalenie ram, w których pracownicy powinni być dostępni.