Potencjalny pracodawca jest zainteresowany Twoim doświadczeniem, wykształceniem i umiejętnościami, ale możesz także przedstawić się referencjami wystawionymi przez osoby i firmy, których opinia w tym momencie ma znaczenie. Od kogo zatem warto zdobywać referencje? Jak powinny one brzmieć, żeby były wartościowym elementem promocji zawodowej? Oto kilka zasad, które warto poznać.
Referencje – kogo poprosić o ich wystawienie
Jeżeli znajdujesz się na początku drogi zawodowej, prawdopodobnie masz nieco mniej możliwości pozyskania referencji niż starsi i bardziej doświadczeni konkurenci na dane stanowisko. Niemniej jednak zawsze warto się zastanowić, od kogo pozyskać wartościową opinię na swój temat – rzecz jasna na użytek zawodowy, a nie prywatny. Pierwszą osobą, która nasuwa się w tym momencie, jest były przełożony (szef mniejszej firmy lub kierownik w przypadku większych organizacji o hierarchicznej strukturze). Jeżeli wasze drogi zawodowe rozeszły się w przyjaznej atmosferze, nie powinno być problemu z pozytywnymi referencjami. O tym, jak dbać o dobre relacje między pracodawcą a pracownikiem, dowiesz się z tego artykułu.
Referencje warto pozyskać także od osób, z którymi się współpracowało i realizowało zlecenia. Głos przedsiębiorców czy menedżerów jest bardzo cenny w kontekście oceny Twoich praktycznych umiejętności. W niektórych przypadkach opłaca się również posiłkowane się rekomendacjami od pracownika uczelni, którą się ukończyło lub z którą się współpracowało. To standardowy element życiorysów naukowych, ale również przy rekrutacji na inne stanowiska referencje wystawione przez szanowanego w danym środowisku profesora czy doktora może mieć bardzo dużą wartość.
Fałszywe referencje pracownika – czy warto?
Referencje powinny być prawdziwe. Zbiera się je po to, żeby przedstawić swoją kandydaturę w pozytywnym świetle, a osoby, które firmują je swoim nazwiskiem, zwykle chcą być pomocne. Nie można jednak przesadzić. Co z tego, że były pracodawca nagnie rzeczywistość, wymieniając wiele Twoich rzekomych umiejętności, skoro w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej okaże się, że to nieprawda? Oznacza to wpadkę wizerunkową zarówno dla Ciebie, jak i osoby, która wystawiła rekomendację, dlatego wszystkie referencje powinny mieć pokrycie w rzeczywistości. Warto dowiedzieć się również, jakie jeszcze są najczęściej powtarzane błędy podczas pisania CV, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji podczas rekrutacji.
Referencje a kompetencje
Referencje powinno się odnosić do kompetencji, które są ważne w danym zawodzie. Dobrze, jeśli referencje dotyczą zarówno kompetencji twardych (np. znajomości oprogramowania, obsługi maszyn), jak i miękkich (np. komunikacji interpersonalnej, pracy zespołowej, terminowości).
Jak napisać referencje?
Co jest jeszcze istotne w referencjach? Ich forma, która w dużej mierze zależy od wybranego sposobu prezentacji. Referencje od pracodawców, współpracowników czy klientów wykorzystuje się:
- na stronach internetowych – wizytówkach,
- na profilu LinkedIn,
- w CV,
- jako załącznik do CV/listu motywacyjnego.
Rozszerzone referencje mogą obejmować dokładny opis współpracy, być rozdzielone na kilka akapitów, zawierać wiele szczegółów. Z kolei w CV, na profilu LinkedIn oraz na stronie WWW liczy się konkret. Powinny one zawierać wszystko, co najważniejsze, najlepiej w kilku zdaniach. Uwiarygodnieniem referencji jest zdjęcie i podpis osoby rekomendującej, a także link do jej witryny czy kontakt e-mailowy.