Jak napisać i wykorzystać referencje

10 sierpnia, 2021

Potencjalny pracodawca jest zainteresowany Twoim doświadczeniem, wykształceniem i umiejętnościami, ale możesz także przedstawić się referencjami wystawionymi przez osoby i firmy, których opinia w tym momencie ma znaczenie. Od kogo zatem warto zdobywać rekomendacje? Jak powinny one brzmieć, żeby były wartościowym elementem promocji zawodowej? Oto kilka zasad, które warto poznać.

Referencje – od kogo warto je pozyskać

Jeżeli znajdujesz się na początku drogi zawodowej, prawdopodobnie masz nieco mniej możliwości pozyskania referencji niż starsi i bardziej doświadczeni konkurenci na dane stanowisko. Niemniej jednak zawsze warto się zastanowić, od kogo pozyskać wartościową opinię na swój temat – rzecz jasna na użytek zawodowy, a nie prywatny. Pierwszą osobą, która nasuwa się w tym momencie, jest były przełożony (szef mniejszej firmy lub kierownik w przypadku większych organizacji o hierarchicznej strukturze). Jeżeli wasze drogi zawodowe rozeszły się w przyjaznej atmosferze, nie powinno być z tym problemu.

Pozytywną opinię warto pozyskać także od osób, z którymi się współpracowało i realizowało zlecenia. Głos przedsiębiorców czy menedżerów jest bardzo cenny w kontekście oceny Twoich praktycznych umiejętności. W niektórych przypadkach opłaca się również posiłkowane się rekomendacją od pracownika uczelni, którą się ukończyło lub z którą się współpracowało. To standardowy element życiorysów naukowych, ale również przy rekrutacji na inne stanowiska opinia wystawiona przez szanowanego w danym środowisku profesora czy doktora może mieć bardzo dużą wartość.

Autentyczna opinia

Referencje powinny być prawdziwe. Zbiera się je po to, żeby przedstawić swoją kandydaturę w pozytywnym świetle, a osoby, które firmują je swoimi nazwiskami, zwykle chcą być pomocne. Nie można jednak przesadzić. Co z tego, że były pracodawca nagnie rzeczywistość, wymieniając wiele Twoich rzekomych umiejętności, skoro w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej okaże się, że to nieprawda? Oznacza to wpadkę wizerunkową zarówno dla Ciebie, jak i osoby, która wystawiła rekomendację, dlatego wszystkie referencje powinny mieć pokrycie w rzeczywistości.

Kompetencje

Referencje powinno się odnosić do kompetencji, które są ważne w danym zawodzie. Dobrze, jeśli opinia dotyczy zarówno kompetencji twardych (np. znajomości oprogramowania, obsługi maszyn), jak i miękkich (np. komunikacji interpersonalnej, pracy zespołowej, terminowości).

Poprawna forma

Co jest jeszcze istotne w referencjach? Ich forma, która w dużej mierze zależy od wybranego sposobu prezentacji. Rekomendacje od pracodawców, współpracowników czy klientów wykorzystuje się:

  • na stronach internetowych – wizytówkach,
  • na profilu LinkedIn,
  • w CV,
  • jako załącznik do CV/listu motywacyjnego.

Rozszerzone rekomendacje mogą obejmować dokładny opis współpracy, być rozdzielone na kilka akapitów, zawierać wiele szczegółów. Z kolei w CV, na profilu LinkedIn oraz na stronie WWW liczy się konkret. Opinia powinna zawierać wszystko, co najważniejsze, najlepiej w kilku zdaniach. Jej uwiarygodnieniem jest zdjęcie i podpis osoby rekomendującej, a także link do jej witryny czy kontakt e-mailowy.

KontaktAsistwork
Asistwork to agencja pracy tymczasowej, która pomaga dotrzeć do kandydatów w 18 lokalizacjach w Polsce.
Nasze biuraGdzie nas znajdziesz?
https://asistwork.pl/wp-content/uploads/2021/06/mapa-konturowa-asist.png
Warszawa
Poznań
Katowice
Wrocław
Zielona Góra
Skontaktuj się z namiZnajdziemy rozwiązanie
Jesteśmy firmą z doświadczeniem, od 8 lat tworzymy Polski rynek. Pomagamy kandydatom w budowaniu ich kariery, a klientom w znalezieniu odpowiedniego pracownika.

© 2014 – 2021 Asistwork